5. Kryteria oceny kursu e-learningowego/Internetowego
Dążąc do profesjonalizmu postanowiliśmy typową ewaluację całego kursu jak i poszczególnych jego części przeprowadzić o założenia opracowane przez Stowarzyszenie e-learningu akademickiego - SE@
Kluczowe obszary oceny
Zestaw kryteriów oceny kursu internetowego obejmuje cztery obszary:
Zasady organizacji kursu,
Zasady opracowania kursu,
Zasady prowadzenia kursu,
Kryteria oceny kursu internetowego w zakresie Organizacji kursu
Kryteria w obszarze organizacji mają za zadanie ocenić, czy stworzone zostały warunki do prawidłowego i efektywnego przeprowadzenia kursu internetowego. Ponieważ kluczową rolę dla kursu odgrywa infrastruktura informatyczna, w tym wirtualne środowisko nauczania, w jakim jest on prowadzony, sprawdza się, czy są one wybrane i przygotowane w sposób odpowiedni. Ocenie poddawany jest również proces rekrutacji uczestników kursu oraz sposób informowania o zasadach jego realizacji. Sprawdza się także, czy wszystkie zasoby (m.in. materiały dydaktyczne) kursu oraz narzędzia komunikacji zaplanowane do jego prowadzenia są prawidłowo udostępnione. Z uwagi na znaczenie, jakie dla przebiegu kursu ma prowadzący, ocenia się jego przygotowanie do tej roli. Osobna grupa kryteriów ma na celu wyeliminowanie ograniczeń w korzystaniu z kursu, na jakie mogliby natrafić jego uczestnicy.
Obszar ten obejmuje również kryteria pozwalające ocenić, czy zostały stworzone zabezpieczenia przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń, jakie mogą mieć miejsce w trakcie kursu, tak po stronie uczestników, jak i instytucji organizującej.
Kryteria oceny kursu internetowego w zakresie Opracowania kursu
Kryteria oceny kursu internetowego w fazie jego przygotowania dotyczą z jednej strony metodycznej koncepcji kursu (scenariusza zajęć) oraz organizacji treści, z drugiej zaś jego jakości w kontekście zastosowanych technologii. Ocenie poddawana jest zatem spójność koncepcji kursu z założonymi celami dydaktycznymi, jak również poprawność i przejrzystość jego struktury oraz sposób organizacji treści, zarówno w aspekcie metodycznym, jak i technicznym. Kryteria pozwalają także ocenić prawidłowość doboru metod nauczania, jak też technik wspomagających percepcję, koncentrację, zapamiętywanie, utrwalanie i sprawdzanie nowej wiedzy oraz łączenie wiedzy teoretycznej z jej praktycznym zastosowaniem. Obszar oceny kursu w zakresie jego opracowania obejmuje również kwestie doboru metod sprawdzania wiedzy i umiejętności uczestników kursu oraz racjonalności i spójności systemu oceniania. Istotnym elementem kryteriów jest ocena zasadności zastosowanych rozwiązań technicznych, niezawodności i funkcjonalności poszczególnych elementów kursu oraz użytego oprogramowania, jak również dostępności technologicznej i społecznej kursu.
Kryteria oceny kursu internetowego w zakresie Prowadzenia kursu
Kryteria w obszarze prowadzenia pozwalają ocenić prawidłowość realizacji kursu internetowego w określonym kontekście organizacyjnym i dla konkretnej grupy uczestników. Ponieważ o przebiegu kursu w znacznym stopniu decyduje prowadzący, stąd kryteria te koncentrują się właśnie na jego roli. Sprawdzane jest w tym przypadku przygotowanie prowadzącego oraz zgodność podejmowanych przez niego działań z metodyką kursu przyjętą na etapie jego opracowania. Zwraca się również uwagę na komunikację oraz interakcje pomiędzy prowadzącym i uczestnikami kursu, w tym na przekaz informacji zwrotnej, m.in. w kontekście oceniania aktywności oraz postępów uczących się. Duże znaczenie dla nauczania w wirtualnym środowisku ma również budowanie społeczności uczących się. Z tego też powodu wśród kryteriów oceny znajdują się pytania dotyczące motywacyjnej i integrującej roli prowadzącego kurs. Dodatkowo część kryteriów dotyczy przestrzegania przez uczestników obowiązujących zasad oraz monitorowania warunków technicznych, w jakich jest on prowadzony, ze szczególnym zwróceniem uwagi na konieczność eliminowania szeroko rozumianych barier dostępności.
4. Po przeprowadzeniu szkolenia dla nauczycieli i uczniów został założony blog dedykowany sprawom projektu e-Kotomierz IT w edukacji.
3. Przed rozpoczęciem realizacji pierwszych zajęć b-learningowych z fizyki i geografii odbyły się w Gimnazjum nr 2 szkolenia dla uczniów i nauczycieli z zakresu obsługi platformy e-learningowej. Dalej tylko dla nauczycieli odbyło się tylko szkolenie dla nauczycieli z zakresu przygotowywania materiałów dydaktycznych z myślą umieszczania ich w on-line. Ostatnim akordem szkolenia było przeszkolenie administratora z zakresu zarządzania platformą edukacyjną. Całość szkoleń odbyła się 4-7.10.2011
2. W trakcie realizacji projektu eKotomierz, postanowiliśmy również przyłączyć się do akcji popierającej "Internet bezch@mstwa". W trakcie pracy b-learningowej i e-learningowej mamy możliwości wdrożenia tych zasad w życie.
Przyłączcie sie do akcji.
1. Nasze materiały reklamowe o Projekcie eKotomierz.
Brak komentarzy:
Nowe komentarze są niedozwolone.